söndag 20 september 2009

Alkhol. Spontanitet. Frihet. Förmynderi.

Igår var det lördag. Jag, min sambo, vår lilla dotter och farmor och farfar var och handlade på det stora köpcentrat i närheten där vi bor. På eftermiddagen kände jag och min sambo att det skulle vara trevligt och gott med en flaska vin till kvällen. Bolaget hade dock stängt sedan två timmar tillbaka.

Bolaget. Stängt.... Det borde stängas för gott. Det borde inte finnas enbart ett försäljningsställe och det borde överhuvud taget vara min ensak att få köpa en flaska vin när jag så behagar.

Det finns inga argument - what so ever - som jag köper som försvarar Systembolagets fortsatta existens.

Sortiment? Glöm det - har sett bättre och större utbud utomlands?

Service och kunskap? Nix. Har vid tillfällen frågat men vill inte påstå jag blivit överväldigad.

Tillgängliget och fylleri? Nix. Förr kringgick man de höga priserna med hembränt om det nu var en fylla man ville åt, sen ersatte Tysklandsresorna det hembrända.

Omtanke? Ja, att man tänker på dem som inte klarar av sitt drickande. Så, vi har inga alkisar alltså? Återigen, hembrän, smuggel etc. Är man alkis så fixar man sitt, och detta gäller även tonåringar och deras fyllor - talar av egen erfarenhet.

Att anpassa ett samhälle efter den sämstes förmåga leder ofrånkomligt till att inskränka friheten för alla. Och vad alkisarna och tonårsfyllorna beträffar hjälper inga sådana här regleringar. Om kontroll vore vägen - hur kommer det sig att man inte super ihjäl sig i andra länder?

Trams!

ICA hos oss är öppet till 22 alla dagar - det är frihet. Att kunna plocka med sig en flaska rött i matkorgen hade varit en ännu större frihet och därmed också livskvalité.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar