söndag 4 oktober 2009

Svininfluensa och alarmism

Bra skrivet av Thomas Gür i gårdagens SvD.

Nej precis, jag tror inte heller att mänskligheten "kommer att gå under den här hösten heller" särskilt inte eftersom, som Thomas säger, "Rapporter från runtom i världen tyder på att spridningen av svininfluensan är i avtagande." Visst, kanske det är "för tidigt att ropa faran över" men håller med om att "en sak tydlig: Det blir inte den massdöd som det har varnats för."

Onödigt - På min arbetsplats har erbjudits/erbjuds vaccin mot nöffviruset. Har jag anmält intresse? Nej. Jag har ingen lust att ta något i onödan - vilket jag är övertygad om det kommer visa sig vara, onödigt.

Dumt och farligt? - Dumt också - pojken och vargen! Missbruka det hela så det inte kan användas när det väl behöver massbrukas. Nu är jag inte - skall erkännas - expert på dylikt men antar i alla fall att det även här finns risk för resistens.

Farligt - Nu vill jag skrämmas lite! Mohahahahaha:
"I USA diagnostiserade man 1976 svininfluensa hos ett fåtal soldater i Fort Dix, New Jersey, med en virussträng som liknande spanska sjukan från 1918. En av soldaterna dog. Den dåvarande presidenten, Gerald Ford, gav order om ett massvaccinationsprogram och 45 miljoner amerikaner – mer än 20 procent av befolkningen, vaccinerades. I vaccinprogrammets spår följde en nervsjukdom, Guillain-Barrés syndrom, där kroppens immunsystem angriper delar av nervsystemet. Närmare 500 fall kunde knytas till vaccinet, och 32 personer dog. Utöver kostnaderna för vaccinprogrammet fick den federala regeringen också betala miljontals dollar i skadestånd."


Min svärmor har haft - bevisat - svininfluensan. Hon har haft oturen haft många förkylningar under en längre period. Hennes immunförsvar var nedsatt och som gjort för att även nöffbacillen skulle finna henne. Nöffbacillen fann henne med största sannolikhet på planet hem från Mallorca (70% av luften i flygplan återanvänds vad jag förstått). Hon blev ganska snart väldigt dålig och var sådan under några dagar, öm i kroppen och febrig och så. Det är ju så man blir när man får influensa!!!! Sen gick det över och hon blev frisk. Ingen annan i familjen blev sjuk. Särskilt inte svärfar som satt på samma plan och som hon säkert vid ett antal tillfällen innan insjuknandet utdelat en och annan puss och kyss.

Svärmor lever och mår bra.

"Idag dödar epidemier betydligt färre än under tidigare århundraden tack vare förbättrad folkhälsa, en ojämförligt bättre sjukvård, avancerad medicinvetenskap och globalt smittskyddsarbete. Ta därför larmandet med en nypa salt. Men för den som till varje pris vill oroa sig hjälper givetvis inte lugnande ord.


I en skämtteckning av Doug Savage, talar två av hans hönor, Savage’s Chickens, med varandra: ”Jag tror att jag är en hypokondriker”, säger den första. Den andra svarar: ”Eller så har du fått en stor hjärntumör, som gör att du tror att du är en hypokondriker.”"


Avslutningsvis några ord på vägen: Ät inte chips - akrylamid! Låt inte barnen titta på TV - tilltagande barnfetma! Undvik fruktkorgen på jobbet - ökande fetma! Undvik våldsamma datorspel - du blir en galen mördare! Släng bort mobilen - bakteriebomb som även kan ge dig hjärntumörer! Jag skall inte ge min dotter mat ur nappflaska längre - bisfenol! Fredagskycklingen är ett minne blott - resistenta bakterier och glas!


Lås in dig. Träffa ingen. Beställ hem mat online från nätet - men akta dig för tangenbordet, bakteriebomb.


Eller - vakna upp!


Jo just. På mitt jobb så har man tagit bort de personliga frottéhanddukarna på toaletterna, nu skall man använda pappershanddukar och använda spritgel i samband med handtvätten. Frukostosten står ej framme som förut (nåja, med det "fuskas" det) utan den skivas i förväg av frukostansvarige som har på sig engångsplasthandskar vid tillfället. Det luftburna viruset motarbetas synnerligen effektivt! Det är så man tappar andan - och det är ju bra! Ah, kanske det är det som är tanken? ; )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar