torsdag 12 november 2009

Vad angår det väl någon?

Vad angår väl någon vad som händer med mitt damm, mina skitiga fönster, min gräsmatta och växter i trädgården eller varför inte till och med smutsen på bil?

Vad angår det väl någon vem som torkar och suger upp mitt damm, putsar mina skitiga fönster, klipper min gräsmatta, rensar mitt ogräs och tvättar min bil?

Det angår ingen alls!

Vad angår det väl någon om någon mot betalning tar hand om detta?
Vad angår det om två självständiga människor kommer överens om ett pris för detta?


Det angår ingen alls!

Det angår bara mig och den/de jag kommer överens med.

Jag kan för mitt liv inte begripa varför mina pengar inte kan gå till dylikt.
Jag kan för mitt liv inte begripa varför någon anser att det skulle vara någon fel med det.

Där finns ju trots allt personer som städar på offentliga platser och på företag. Är det någon skillnad på dammet där och smutsen på de fönstren? Är det inte likadant gräs som växer runt omkring dessa platser och samma sorts växer där som behöver ansas?

Blir ett arbete sämre för att det sker i, eller vid, mitt hem? Om, förklara för mig varför!

Varför är det sämre att mina pengar går till detta än att mina pengar går människor som ingenting gör?

Jag har haft perioder av arbetslöshet och sökte då allehanda jobb. Arbetslöshet är deprimerande. Det är alltid bättre att få tjäna sitt eget uppehälle - att göra nytta - än att vantrivas i sysslolöshet, utanförskap och att tvingas leva på bidrag inför vilka man ändå inte känner någon egentlig tacksamhet - det är ju för tusan inte mina pengar! Den ångest och oro man känner under sådana här omständigheter kan endast avhjälpas med sysselsättning.

Därför måste också all form av sysselsättning uppmuntras.
Därför måste insatser göras för att underlätta skapandet av sysselsättningar.

Uppmuntrandets och skapandets väg sker genom att avlägsna bromsande och försvårande regleringar, skatter och avgifter. Låt dem vilka kan detta bäst också sköta det.

Pengar via staten är pengar i sjön. Det är inte staten som skapar jobb utan företagarna. Staten fördelar endast det som redan skapats - det som skapats är de innovativas och kreativas förtjänst.

Pengar till staten istället för till någon som vill städa, klippa gräs, tvätta bilar - ja, vad som! - måste vara bättre än att de hamnar hos denna någon för konstgjord andning som endast håller ångest och annat vid liv.


Desstuom - för varje krona som går till bidrag och diverse livsuppehållande åtgärder är en krona mindre till konsumtion. Den kronan har såleds inte skapat något - den har endast flyttats från något till något annat. En krona som används till konsumtion skapar dock, efterfrågan, utbud - företagande! Är detta så svårt att se?

Jag väntar ännu på mer åtgärder från Alliansen för företagandet.

Lika mycket som jag väntar på det undrar jag över SAPs helt plötsliga vurmande för småföretagarna. Vilka är de småföretagarna som avses? Vad är idén? Ja, saken är egentligen ganska enkel - vad svaret än är så gäller vurmandet för småföretagandet sådant som SAP tycker är OK.

Att utföra hushållsnära tjänster ÄR fult - oavsett vad vanligt folk tycker och tänker om det.

Att framhärda sina dagar i ångest, oro och utanförskap på skattepengar som kunde användas till något bättre, det är däremot - uppenbarligen - helt OK.

Vilket sätt är bäst att 'Hushålla med knappa resurser'?

Oavsett vem som sitter i högsätet och styr i Rosenbad - varför dra in alla dessa skattpengar? De skapar ju enkom massa kilar i samhället som smidigt sätter stopp för all rörlighet och människors egna förmågor att själva få leva sina liv som de själva behagar!


Lämna oss ifred! Lämna mig ifred!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar