måndag 4 januari 2010

Dexion om den upp-och-ner-vända världen

D kommer ju ganska snart i alfabetet och det var ju tur att Dexion kom med sitt bra inlägg om den upp-och-ner-vända världen så snart. Har inte läst några blogginlägg sedan veckan före jul så finns ett och annat att ögna igenom. Ja, inte för att jag läser igenom alla - stod ju trots allt 1000+ så.... Blir till att scrolla igenom och kolla rubriker och inledning, fastnar jag inte då så scrollar jag vidare.

Nå, nu fastnade jag. Inte bara för att det var Dexions inlägg i sig utan för att det också hade att göra med demokrati och hur saker och ting förhåller sig med den. Hoppas att det snart kommer flera inlägg som sticker ut! Nå, det gör det, det vet jag.

Läs med behållning inlägget och fundera en stund över hur det kan komma sig att där finns totalitära och odemokratiska krafter och liknande som nyttjar de demokratiska rättigheterna för sina ändamål och hur vi tittar på och i det stora hela rycker på axlarna.

Ett litet citat ur inlägget:
Men vad konferensen visat på är att vi som medborgare måste vakna och dra öronen åt oss, för den demokratiska delen av världen är uppenbarligen fullt beredd, inte bara att tolerera den icke demokratiska utan att låta den som vore den rumsren sitta med i finrummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar