lördag 28 februari 2009

Ohlys svar på tal

Ser nu, i.o.m, ett inlägg av al Hamatzav att Ohly i intervju i Expo tycks ha tagit avstånd från Jinge - gott! I intervjun ifråga säger Ohly nu att han inte ser Jan-Inge Flücht (Jinge) som antisemit men, som ett svar på den kritik som varit, att "Det är olyckligt och det får vi väl delvis skylla oss själva för. Vi har trott att vi har varit tydliga, men man kan inte vara nog tydlig i avståndstagandet mot rasism och antisemitism. Därför har vi försökt att gå ut ännu tydligare, dels i dag i Expressen" Ohly i Expressen kommenterade jag tidigare.

Summa summarum. Intervjun i Expo ger mig anledning att tagga ner lite på kritiken vad gäller Ohly och antisemtism. Lite. Lite eftersom delar av det som står i Expo, frågor han svarar på, nämns inte av Ohly i Expressen. Lite är intervjusvaren i Expo glidande, Ohly tycks på något sätt lite tvehågsen vad gäller Jinge.

En intressant fråga är hur man kan lista någon som favoritblog med tanke på detta som kommer fram i intervjun: "Jag har ju inte läst alla blogginlägg och jag gör ju inte det på någon blogg. Så ofta är jag inte ute i bloggvärlden. Det gör jag inte heller på Ali Esbatis, Helle Kleins eller någon annan av de bloggar jag nämnde som mina favoritbloggar. Och då kan det ju naturligt vara så att det slinker genom en del som man inte har sett eller läst." Slarvigt? Oansvarigt? Borde han ha känt till, hört talas om Jinge?

al Hamatzav avslutar med: "På det hela taget gör Ohly bra ifrån sig och tar ansvar för sitt misstag. Även om jag är borgare i själ och hjärta och förmodligen hittar ytterst få punkter på vilka jag och Ohly någonsin skulle vara överens tycker jag att han tar avstånd från Jinges antisemtism på ett beundrandsvärt vis. All heder åt Ohly för detta."

Är väl inte lika överens om han tar detta avstånd på ett beundratsvärt avstånd men lite cred får jag väl ställa upp med efter att ha läst Expointervjun.

Dock, med al Hamatzavs. "Lika intressant som att Vänsterpartiet nu tar avstånd från antisemitismen på Jinges blogg är det faktum att Anna Wester på Palestinagrupperna inte alls gör det och fortsätter att länka till, och rekommendera Jinges värsta tirader, bl a sådana där han relativiserar Förintelsen. Så var det med hennes antisemitiska engagemang. Fast det viste vi ju redan å andra sidan."

Just sådant här får mig att tvivla på det riktiga ställningstagandet hos Ohly och fränder när man också så klart, oreserverat och ensidigt tar ställning för Palestina i konflikten. Man ignorerar raketattackerna och tycks förvägra Israel att försvara sig mot dessa, Ohly med fränder är alltså "anhängare av Palestinas rätt till självständighet och motståndare till staten Israels folkrättsbrott". Intet ord om raketerna och inte ett ord om eller fördömande av vad Hamas uttrycker och står för. Inte ett ord om Israels rätt att existera i fred.

Detta säger Ohly, att "Jag och Vänsterpartiet kommer att fortsätta stå i första ledet i kampen mot rasism och antisemitism. Samtidigt kommer vi självklart att fortsätta kampen för ett fritt och självständigt Palestina. Det är för mig den enda hållning som konsekvent försvarar de mänskliga rättigheterna." Mänskliga rättigheter? Det tycks då inte gälla när det gäller raketer mot civila i Israel. Försvarsreaktionen dock är folkrättsbrott.

På första led skall de alltså kämpa mot rasism och antisemtism? En hemsida är i dag ett ansikte utåt, detta är i sig också ett första led utåt. På vänsterpartiet hemsida anno 2009, söndagen den 28 februari kl. 23:36 står intet ord om avstånd eller kamp mot antisemtism. Däremot - märk väl - länkas fortfarande till herr Jan-Inge Flücht alias Jinge!


Bra jobbat Ohly och Vänsterpartiet! Eller med al Hamatzav ord - beundransvärt och med all heder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar