tisdag 15 september 2009

Välfärdskris?

Är det välfärdskris? Om det inte är välfärdskris, vad motiverar då skattehöjningar? Inget. Dessa frågor ställde Sanna Rayman i SvD.

Som jag tidigare bloggat kan man ju också ifrågasätta skattehöjning "för välfärdens skull":

I rapporten "Kommuner och underskott" bekräftas att sparsamma kommuner bättre lyckas med välfärden. Varför då slösa pengar på kommuner som just slösar på pengar. Mer pengar är ju nu inte heller Statens pengar utan dina och mina, jag vill då inte vara med och betala för klumpiga och odugliga kommunalpolitikers godtyckliga dumheter!


Skatt är ingen säker väg för välfärd. Skatter är ju att hushålla med andras pengar och är det inte ens egna pengar är man då så noga....?

Oavsett vem som vill sprida mina pengar - tänk efter före och se fakta.

Ovan nämnda rapport togs upp i SvD i augusti. Folkhemsivrarna i Alliansen och de röd-gröna, säkert inför valet, tävlar om "att vilja öka anslagen till kommuner och landsting. Syftet sägs vara att trygga välfärdens kärna av vård, skola och omsorg." Dock, visar rapporten att "de kommuner som låtit utgifterna skena iväg under de senaste tio åren samtidigt tvingats hålla igen just på välfärdens kärnområden."

Nej någon välfärdskris är det inte frågan om. Däremot visar välfärdsstaten sitt sanna ansikte - att fördela andras pengar är kontraproduktivt. Ju mer min plånbok urholkas, desto mindre har jag att röra mig och desto sämre för de företag vilka önskar producera för att tillfredsställa min efterfrågan.

Skattehöjningar är dubbelt slöseri. Det tar mina pengar och får ödesdigra konsekvenser för ett fritt samhälle vilket är garanten för ökat välstånd.

Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar