fredag 13 mars 2009

Citat från Ohly

Bevingade citat av Ohly. Källa Wikiqoute. Sammanställt och kommenterat av Magnus politikerblogg.

"Marxism-leninismen är ett bra, riktigt och viktigt begrepp."

"I ett samhälle där arbetarklassen har makten måste inte nödvändigtvis en utvidgning av de demokratiska fri- och rättigheterna gynna arbetarklassen."

"Vi får aldrig acceptera ett demokratibegrepp som står höjt över klasskampen."

"Det kan vara så att inskränkningar av de demokratiska fri- och rättigheterna är den enda möjligheten för arbetarklassen att slå vakt om den största demokratiska reformen vi känner till - avskaffandet av utsugningen och kapitalismen."

"Kuba är ett fantastiskt exempel på hur man under mycket fattiga förhållanden kan uppnå folkligt deltagande och ekonomisk rättvisa."

"Jag har varit kommunist sedan jag gick med i Kommunistisk ungdom 1978 och aldrig förknippat det med diktatur eller förtryck."

"Jag är både kommunist och demokrat."

"Jag hörde till dem som inte fullt ut förstod sprängkraften i människors krav på förändringar och på att demokratiskt kunna kontrollera sin utveckling. "

"Jag skulle välja Castro före Blair om Castro ställde upp i ett allmänt val, men det problemet är att gör han ju inte."

Kommentar: "Detta anser alltså mannen som Mona Sahlin vill få in i sin framtida regeringskonstellation."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar