tisdag 18 augusti 2009

Är det konstigt man önskar färre politiker?! - 3

Citerar följande från inlägg hos Hayek-Institutet:

"En av de mest komiska skatter som uppfunnits av skattetorstande spendoholics i Riksdagen ar trangselavgiften. Sa har fungerar den: folk som aker bil betalar en avgift for att aka in i Stockholm; pengarna gar till att bygga ut kollektivtrafiken; skatten gor att fler valjer att aka kollektivt; nar fler aker kollektivt minskar intakterna fran trangselavgiften; nar intakterna fran trangselavgiften minskar, minskar ocksa investeringarna i kollektivtrafiken.

Resultatet blir saledes att man flyttar trangsel och overbelastning fran vagarna till kollektivtrafiken. Ingen far det battre eftersom kollektivtrafiken ar langsam och dyr.

Nu vill politikerna i Goteborg infora trangselavgift dar ocksa.

Trängselavgift ska införas i Göteborg för att bland annat finansiera Västlänken och en älvtunnel. Det föreslås i en utredning som presenterades på tisdagseftermiddagen. Tidigast år 2011 kan trängselavgift införas i Göteborg. På en presskonferens på tisdagseftermiddagen presenterades ett västsvenskt infrastrukturpaket på närmare 30 miljarder kronor. Bakom utredningen står företrädare för Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad och Göteborgsregionens kommunalförbund tillsammans med Banverket och Vägverket.Bland annat innefattar paketet en älvtunnel och Västlänken. - Paketet som planeras skulle kunna ge goda förutsättningar för ett ökat kollektiv resande och innebära ett väsentligt steg mot ett mer hållbart västsvenskt transportsystem, säger Anneli Hulthén, (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg i ett pressmeddelande.

Sa om Goteborgarna nu valjer att aka bil i stallet for att betala trangselavgifter blir det inget infrastrukturpaket. Med andra ord forutsatter Anneli Hulthen att Goteborgarna inte kommer att utnyttja den kollektivtrafikutbyggnad man planerar att betala for med trangselavgiften.

Uppenbarligen behover man inte ha nagra storre kunskaper i deduktiv logik for att bli politiker.

Jan Hallberg, (M), ordförande i Göteborgsregionens kommunalförbund, säger att förslaget skapar stora möjligheter för en större och bättre fungerande arbetsmarknadsregion och ett bättre rustat Västsverige.

Forutsatt, da, att Goteborgarna fortsatter aka bil som vanligt. Och eftersom trangselavgiften kommer ovanpa deras kostnader for alla andra kostnader for deras bilakande blir det mindre pengar over till ett nybilskop. Saledes fortsatter svenskarna att kora runt i sina gamla, bensinslukande rosthogar.

Hälften av kostnaderna för utbyggnaden ska bland annat finansieras genom trängselavgifter, resten ska bekostas av staten.Trängselavgifterna kommer att fungera på liknande sätt som i Stockholm. Hela Göteborg och även Partille och Mölndal kommer att beröras.

En god gissning ar att manga staller bilen och aker kollektivt i stallet. Darmed faller kalkylen for trangselavgiften samman och Goteborgsregionens intelligenta politiker blir tvungna att hoja andra skatter i stallet (exempelvis inkomstskatten). Nar folk far annu mindre pengar i planbockerna kor de annu mindre bil, trangselavgifterna genererar annu mindre intakter och politikerna sliter sitt har annu en gang utan att lyckas komma pa vad som gatt sa snett.

Var hittar de svenska politiska partierna alla dessa individer som de stoppar in i diverse politiska positioner? Gemene man i Sverige ar inte sa har ointelligent.

Eller hur...? "


Man blir tamejfan mörkrädd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar