måndag 24 augusti 2009

Några ord till AB och organhandel

Fick idag fråga ifrån en kollega som undrade varför jag inte skrivit något om Aftonbladet nu i dessa dagar, slår mig nu att frågan också kan avse "bosättningsdramat" också. Förstår frågan av två skäl och skälen hänger ihop. För det första var jag ganska ivrig i mitt bloggande under "Gazakonflikten", det var det som fick mig att börja blogga. För det andra så står vi på varsin sida i konflikten även om vi önskar samma sak, fred och två stater. Ja, det är i alla fall vad jag vill.

Har dock gjort några inlägg om både bosättningen och om Aftonbladet. Att dessa inlägg sedan drunknat "i mängden" beror på att jag haft mitt fokus på andra saker vad gäller bloggandet och läsandet.

Jag har läst mest om AB då det dels varit mer närliggande, både inhemskt och hemskt som det är. Sen har det, kanske av detta skäl, också varit vad som flitigast skrivits om i media och bloggar.

Så, för att lite kort få ihop något då - som blir om AB, är det ju helt förkastligt det som skett på alla sätt och vis, detta går sedan inte att gömma sig bakom något tryckfrihetsresonemang med tanke på den brist på pressetik som visats upp. Lika förkastligt är de Israeliska regeringens krav på de svenska diton om ursäkt och aktivitet. I detta fallet gäller verkligen hänsyn till tryckfriheten. Skillnanden mellan AB och Israels regerings agerande är dock den att den förras är lätt att förstå, men ingen av dem får accepeteras.

Härmed låter jag detta vara och fortsätter med annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar