måndag 24 augusti 2009

Totalitär nationell sammandrabbning?

Med anledning av inlägg av Knute hos Every Kinda People kommer jag osökt in på min serie inlägg med namnet "Terror och liberalism" (ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta). Där diskuterar jag likheterna totalitarismens olika läror emellan - de är fundamentala! - och deras agg mot varandra - som är ofrånkomlig. Komplext sannerligen. Oavsett det gäller nazism, fascism, kommunism eller radikal islamism gäller detta - den viktigaste gemensamma nämnaren är dock deras förnekande av individen och individens frihet samt deras hat emot den västerländska liberala demokratin.

Här i Sverige har vi sett detta vanvett mellan nazister och den autonoma vänstern. En gång vet jag dock att de "höll sams", ni minns väl tennismatchen med judiska tennisspelare som inte fick spela inför publik. Inget att beundra dem för dock, antisemtism är nämligen också en gemensam nämnare för dessa rörelser!

Nu kanske det även har dykt upp en klyfta - agget - mellan den autonoma vänstern och radikal islamism.
Eller? Jag vill avvakta detta så klart. Men en intressant fråga är om och i sådana fall hur utbrett islamistiska strömningar är i landet. Att Sverige skulle vara förskonad från den vansinniga läran tror jag dock inte.

Så, när jag då läste Knutes inlägg återaktualiserades tankarna. Vad gäller dena "reclaim-händelse" i Rosengård är det något jag inte följt upp så noga - det skall klart erkännas. Sammanhang? Det får tiden utvisa.

Nå, här är då orden som fick mig att reagera:


"Klyftan mellan Antifa och muslimerna verkar ha öppnats tidigare än väntat i Sverige. Den demoniska konvergensen är på god väg att förstöra Sverige, men den har fortfarande en bit på väg innan jobbet är gjort. Så det våldsamma mötet igår kväll mellan AFA (Antifascistisk Aktion) och "ungdomarna" som de för syns skull ville hjälpa kommer som lite av en överraskning, och ger en dyster försmak på vad som komma skall."
Återstå att se vad som händer alltså. Oavsett vad anser jag det alltid är viktig att påpeka och upplysa om det totalitära. Vi glömmer så lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar