onsdag 5 augusti 2009

"Tio saker att slå upp"....

...är ett inlägg av Mattias Svensson som jag upptäckte jag hade sparat som en favoritlänk i en map på Firefoxen... En länk jag hade glömt bort, tillika den bok som länken avser. Ja, boken hade jag glömt tills för ca 1 1/2 månad sen då jag köpte den efter att ha återupptäckt den. Mindes alltså inte jag hade varit spekulant på den innan. Så det kan vara....

Boken "Förnuft, egoism, kapitalism och en romantisk livskänsla" är väl värd att läsa. Det är en bok med urval av Ayn Rands texter och var för mig en skön uppföljning till boken "Och världen skälvde" som ju är en filsofisk roman.

"Förnuft...."
fördjupar och sammanfattar Ayns tankar utan att för den sakens skull vara svårläst eller svårbegriplig, tvärtom. Detta är dessutom en styrka och ett bevis för äktheten, eller sanning som sådan. Jag vill nämligen påstå att när en tanke, teori eller åsikt är vag, tvetydig eller svårbegriplig så har den föga med verkligheten att göra. Emipirin visar att det faktiskt förhåller sig just så.


Nå, klicka gärna in på Mattias blogg och läs de "Tio saker att slå upp" som han rekommenderar.

Jag rekommenderar alla att köpa såväl "Och världen skälvde" som "Förnuft....".

En vän till mig sade att inget är sig likt efter att ha läst "Och världen skälvde", föga kunde jag ana hur rätt han hade. Han sade också, vilket jag inte kolla upp ännu, att denna bok skall, enligt undersökning i USA, var den bok efter Bibeln som påverkat folk mest. Dock är det ingen religiös uppenbarelse man får - även om känslan nog kan vara sådan - utan en verklig ögonöppnare och befriare av diverse förvirrande och falska tankar, ja, så var det för mig i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar